Veteranudflugt – Billedgalleri 2024

Medlemsudflugt lørdag den 17. august 2024 til Skjern og Hellig Kors Kloster

Kombinationen af klassiske biler og bevaringsværdig arkitektur og kulturmiljøer kan noget særligt, og lørdag den 17. august rullede KDAK Classic og Ringkøbing Bevaringsforening ud på den 11. af de efterhånden traditionsrige udflugter til interessante bygninger og kulturminder i Ringkøbing-Skjern Kommune.

KDAK Classic mødte op på Havnepladsen i Ringkøbing med en halv snes klassiske biler, der spændte fra orange 2CV til dybsort Rolls Royce hvorefter Bevaringsforeningens medlemmer kunne fordele sig efter smag, gamle minder og honette ambitioner og blive kørende som hippier, som kongelige på vej til gallataffel eller bare som bilister fra en svunden tid.

Første stop var ved Skjern Å Bad, hvor vi blev mødt af museumsinspektør Torben Egebjerg fra Ringkøbing Fjord Museer, der tog os med hen til Kong Hans Bro og fortalte om stedets betydning som et vigtigt overfartssted siden oltiden. Her har man krydset åen til fods, til hest eller kørende i åen fra oldtiden og frem til broens opførelse i 1104-05, og det var her i området, Kong Hans i 1513 faldt i et hul under sit ridt over Tarm kjær og døde få uger efter på Ålborg Slot.

I området fortalte Torben Egebjerg også om den tidligere dommergård “Petersminde”, der er opført i 1804 og tomten efter Skjern Brogård, der lå her frem til 1975. Brogården blev opført i 1795 som gæstgiveri og brevsamlingssted.

Efter den historiske rundvisning var der sandwich og kaffe ved Å Badet, inden vi kørte videre til Hellig Kors Kloster øst for Lem. Her fortalte Carsten Dalsgaard Hansen, der leder stedet sammen med sin kone, Marianne, om historien og ideerne bag klosteret med den markante kirke, der ligger smukt nord for Dejbjerg Hede.

Klosteret blev påbegyndt i midten af 1950-erne af præsteparret Isa og Hakon Rabjerg og stod færdigt omkring 1975, men er aldrig blevet den ramme om klosterlivet, som Hakon Rabjerg håbede, og i dag er bygningerne ubeboede på grund af skimmel og dårligt indeklima, og man håber på mulighed for en gennemgribende renovering. Kirken er dog i brug, og her afholdes gudstjenester og andre arrangementer, der ikke kræver overnatning.

Fra det fredfyldte kloster gik turen videre til Smedenes Hus i Lem, hvor der festlig aktivitet i forbindelse med Smede Festugen. Som gengæld for at lægge vejen forbi med de flotte biler, fik vi en grillpølse og en fadøl, og da vi gjorde det samme sidste år, og allerede er inviteret til næste år, må det vel siges at være blevet en tradition i traditionen.

Udflugten sluttede i Peking, altså restauranten på havnen i Ringkøbing, hvor vi samlede op på dagen, og hurtigt blev enige om at gentage udflugten til næste år.